Spijbelen? En iets met geluidsoverlast

4 februari 2023 - Tulum, Mexico

Twee weken geleden was het Chinese nieuwe jaar, het nieuwe Maan-jaar of Lunar Year. Voor mijn gevoel begon het nieuwe jaar toen echt. Geen weg terug, nu gaat het beginnen. Zo’n gevoel.

Playa del Carmen is genieten. De afgelopen weken hebben we zo min mogelijk gedaan. Best lastig, want we zijn types die ernaar neigen continu productief zijn. Alsof het een uitdaging is om niks te doen of geen doel te hebben. Er gaat dan zo’n gevoel door me heen dat ik aan het spijbelen ben. En dat is natuurlijk niet zo. Maar goed, we zijn op een mooie plek om dat niks doen te oefenen :) .

Een bijzondere ervaring was de Maya Cacao ceremonie, waar ik (Sophia) naartoe ben geweest. Cacao is een heilige drank voor de Maya’s en heeft helende eigenschappen. Het wordt onder andere gezien als een hart-opener. Zeer goed dus als je neigt naar somberheid of depressieve gevoelens. Misschien dat het bij ons daarom zo populair is tijdens de donkere, koude (en sombere!) winter maanden? De Latijnse naam is ‘Theobroma cacao’. Theobroma betekent ‘drank van de goden’. Leuk he?

Inmiddels hebben we het mooie strand van Playa del Carmen achter ons gelaten en zijn we in Tulum, waar we in ieder geval een maand zullen blijven. Het begon al anders dan gedacht, want nu hadden we eindelijk eens ‘tijdig’ (2 weken geleden) bedacht wat onze volgende bestemming was en meteen iets geboekt, in plaats van te wachten tot vlak voor de dag van aankomst. Drie dagen voor vertrek kregen we een bericht dat het gebouw waarin ons geboekte appartement was, verkocht zou gaan worden en per direct leeg opgeleverd diende te worden. Wij konden daar niet meer in. We kregen een ander voorstel, namelijk een ‘upgrade’ naar een iets mooier, groter appartement in een gebouw dat een jaar geleden is opgeleverd. De adder: het stuk land ernaast wordt flink verbouwd. Iets met geluidsoverlast van buren dat ons blijft achtervolgen, haha. Daar hebben we nog wat te leren, vermoed ik. Belangrijkste is dat het appartement heel erg fijn is, midden in de jungle ligt en afgezien van de bouwputten (meervoud, want de hele buurt is in aanbouw) is het er heel fijn. Er is weinig verkeer en nog minder mensen, dus we zullen ons wel vermaken.