Ik leefde in een illusie uit 2007

19 januari 2023 - Playa del Carmen, Mexico

Sinds twee weken zijn we in Playa del Carmen. Hier zullen we de komende weken verblijven. Aan de Caribische kust, midden in het land van de Maya’s.

Een fijn vooruitzicht om een tijdje op dezelfde plek te blijven. De tijd te nemen om alle indrukken die we in voorgaande weken hebben opgedaan te integreren en om tot rust te komen. Genieten van de mooie natuur, heerlijk eten, goddelijke cacao (bijna letterlijk, want de cacao is een heilige drank voor de Maya’s), koffie, en de omgeving. Een hele voedende plek, ervaren we al. Ik voel mezelf glunderen terwijl ik (Sophia) dit typ. Wat fijn!

Playa del Carmen is een bijzondere plek voor mij. Ik ben hier meerdere malen geweest: op vakantie met mijn ouders en broertje, voor een cursus Spaans en de laatste keer, in 2007, was ik hier om twee maanden vrijwilligerswerk te doen als student coördinator op de taalschool waar ik het jaar daarvoor zelf les had. Een super toffe job, want ik mocht mensen helpen tijdens hun verblijf in Playa del Carmen en organiseerde de uitjes, borrels en activiteiten. Een werk dat me heel veel voldoening gaf, ik voelde me echt ergens bij horen. Ik had het gevoel dat ik iets kwam brengen en het ging allemaal zo moeiteloos, vanzelf. Een gevoel dat ik in Nederland miste, denk ik achteraf. Die twee maanden gingen veel te snel voorbij en met enorme tegenzin ging ik terug naar Nederland, maar de herinnering aan Playa bleef levend.

Nu, bijna 16 jaar later, ben ik terug. En sinds we hier zijn ben ik me er ineens van bewust geworden dat ik die herinning uit 2007 in stand hield, een illusie. Dat gevoel dat ik toen ervaarde, probeerde ik te herleven in mijn dagelijkse leven. Maar dan blijf ik leven in het verleden. Het geeft me ook continu het gevoel dat het niet goed genoeg is wat ik nu doe en hoe ik nu leef, tot dat het hetzelfde is als toen. Een onmogelijke opgave die erg ongezond is voor mijn zelfbeeld. Hoog tijd om dat achter me te laten. Dat moet zelfs, om verder te gaan met mijn leven en iets nieuws op te kunnen bouwen. Blij dat ik dat kan afsluiten hier.

Playa del Carmen is niet meer hoe het 16 jaar geleden was (nu zeg je waarschijnlijk, ‘ja dat is logisch en had ik je ook wel kunnen zeggen!’) Het straatbeeld is behoorlijk veranderd en er is ook een andere sfeer te ervaren. Het talenschooltje waar ik aan verbonden was, is een paar jaar geleden gesloten. Het gebouw staat nu te koop. Wat toen een laid-back strandplaats was met her en der een beach bar, is nu een booming plek geworden met een vol strand en hippe lounge bars met live DJs. Wij hebben gelukkig een rustig appartementje gevonden, op veilige afstand van de hippe DJ bars :)

Ja, zo is het leven. Er is continu verandering en ontwikkeling. Stilstand is niet mogelijk, is onnatuurlijk. Ik ben heel blij dat we naar deze plek zijn gegaan. Het heeft me weer zoveel wijsheid en inzicht gegeven. Het gaat een bijzondere tijd worden, hier in Mexico. Met de focus op leven in het NU. Ik heb er enorm veel zin in!

Sophia

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Carel Reuser:
    19 januari 2023
    Altijd leuk om je oude herinneringen tegen te komen. En Iedere keer blijkt dan dat er meer veranderd is dan je lief is. Groet
  2. Caroline:
    20 januari 2023
    Grappig dat ogenschijnlijke open deuren toch pas echt opengaan als het inzicht komt. Je ziet het pas als je het door hebt (zoiets zei Cruyff toch?) Ik blijf jullie en jou, Sophia volgen. :D Hier sneeuwt het momenteel en het hele land is in rep en roer ...