Muren afbreken

14 februari 2023 - Tulum, Mexico

Tulum is een bijzondere plek. Dat vonden de Maya’s al, en zij waren heel goed in het kiezen van plaatsen voor hun vestigingen.

Tulum is nagenoeg de meest oostelijke plek van Mexico en werd door de Maya’s ook de ‘stad van de zonsopgang’ genoemd. De Maya naam voor Tulum was ‘Zamá’, dat zonsopgang betekent in Maya. Tulum, zoals het dorp nu heet, is het Maya woord voor ‘muur’, ‘steen’, of ‘omheining’.

In Tulum heerst een spirituele sfeer. Het is echt te voelen. De aanwezigheid van de ruïnes aan de kust, de vele ‘cenotes’, openingen in de aarde die gevuld zijn met zoet water, en natuurlijk de Maya’s die hier wonen maken het hier heel speciaal. Wat een verschil met Playa del Carmen. Hier totaal geen party vibe, maar vertraging en rust.

Hoewel, rust… Door de toegenomen populariteit van Tulum wordt er veel gebouwd. Het gebied waar wij zitten, een nieuwe wijk zo’n 25 minuten lopen van Tulum centrum, is één grote bouwput. Dat geeft een vreemd straatbeeld. Er staan gloednieuwe condo’s, bedrijfjes en horeca tussen de open bouwplaatsen en - gelukkig - de jungle. Ik vind het wel moeilijk om te zien hoe de natuur er onder te lijden krijgt, door al die grote bouwprojecten. En dat ik daar als hypocriet aan mee doe door er een appartement te huren. Dan schaam ik me wel, dat ik een mens ben. Maar goed. Ik ben er nu eenmaal. Ik inspireert om een keer iets terug te doen.

Wij verblijven precies naast zo’n bouwput (net als zo’n beetje elke appartementencomplex hier) en kunnen overdag daar veel van horen. Ja, de geluidsoverlast blijft ons nog even achtervolgen. Maar ik voel ook dat we er juist hier veel van kunnen gaan leren. Die ruis daar buiten laten voor wat het is en ons focussen op ons Zelf. Want muren, stenen, worden hier letterlijk en figuurlijk gebroken. Nog meer loslaten van oude patronen, oude gewoonten, oude rommel die niet meer nodig is. Ruimte maken voor een nieuw leven. Ja, dat gaat hier wel gebeuren.

1. Carel Reuser:
    14 februari 2023
    Alweer een hele tijd geleden dat wij met ons vieren, Andrea, Dirk, jij en ik, daar waren. Daar hebben wij nog de beste herinneringen aan. Zo te lezen bevalt het allemaal prima., het is ook een prachtige omgeving. Veel spiritualiteit, wijsheid en geluk gewenst op jullie zoektocht,
  2. Jordi:
    15 februari 2023
    Hoi Pap, ja die vakantie weet ik nog heel goed en het is dan ook heel tof om alles weer te zien. Veel veranderd hoor! Maar ook nog wel herkenning en de ruïnes die nooit gaan vervelen. De omgeving is adembenemend. Elke dag weer goed knipperen. Ja, we zijn er echt. We zijn dit aan het doen. Wij beiden zijn er heel erg dankbaar voor. Veel liefs! S