Oud en nieuw

1 januari 2023 - Tokyo, Japan

Afgelopen weekend, het Kerst weekend, het laatste weekend van 2022, zijn we met de mooie Shinkansen trein vanaf Kyoto naar Hokkaido gegaan. Om precies te zijn het dorp Hakodate, in het zuiden van Hokkaido. Een vrij lange treinreis, maar dat is helemaal niet erg met de Shinkansen, misschien wel de fijnste trein die er is. Zo konden we weer heel veel van Japan zien. Vooral leuk was om te zien hoe noordelijker we kwamen, hoe sneeuw-witter het werd.

Een bijzonder eiland, Hokkaido, met een eigen identiteit en sfeer. Hokkaido is het noordelijke eiland van Japan en staat bekend om de koude winters met veel sneeuw, de verse vis (met name king crab) en zuivel. Vooral de cheesecake is hier bekend. Wij zijn dol op cheesecake dus konden natuurlijk niet wachten om ze daar te kunnen proeven. Goddelijk! Een ontbijt met verse vis van de morning market kan niet ontbreken hier. Verse sushi als ontbijt tijdens Kerst 🎄 in de sneeuw, heel speciaal.

Ja, Japan is echt een heel bijzonder land en we hebben hier hele speciale momenten beleefd die we in ons hart sluiten. Heel dankbaar zijn we, dat we door dit geweldige land mochten reizen en het zo mochten leren kennen.

Het is tijd om Japan, en daarmee Azië, achter ons te laten. Hoofdstuk Azië af te sluiten.  De grote oversteek te maken naar een ander continent, (Latijns-)Amerika. We zullen 2023 beginnen in Mexico! Andale!

Arigato kozaimaashtaa Japan 🙏🏼 (heel erg bedankt Japan). Hopelijk ontmoeten we elkaar weer!

Hola México!

1. Gerda Franken:
    6 januari 2023
    Wat een ervaring, super. En prachtige foto’s. Hoe lang blijven jullie weg?
    Lieve groet uit Blaricum
    Ton en Gerda
  2. Carel Reuser:
    10 januari 2023
    Wel apart lijkt me dat om van Japan naar Mexico te gaan via de Pacific. Ooit zijn we van Hong Kong naar San Francisco gevlogen, in 1993 meen ik. Dat was ook een flinke reis met een grote impact. Omdat jullie (Dirk en Sophia) nog jong waren, was het vooral het tijdsverschil dat indruk maakte. De “culture shock” werd toen anders ervaren. Mooie ervaringen.