Verwoesting

29 december 2022 - Hiroshima, Japan

Het bezoek aan Hiroshima de donderdag voor het Kerst weekend maakte ons stil. Op deze plek, waar nu nog steeds de restanten van de Hiroshima Exhibition Hall staan, ontplofte op 6 augustus 1945 een paar honderd meter boven de grond een atoombom die alles binnen een straal van 2 kilometer compleet verwoeste. Ondenkbaar voor ons op dit moment.

De sfeer in Hiroshima ervaarden wij als zwaar en donker. Niet een plek waar we heel veel tijd wilden doorbrengen. Het was die dag dat wij er waren, donderdag 21 december, ook erg koud, grijs en regenachtig. Misschien wel passend bij de sfeer van het bezoek.

Onze reis door Japan is een hele bijzondere. Een thema dat de afgelopen weken hier overheerst, is het loslaten en waarschijnlijk vernietigen van een bepaalde leefstijl met verwachtingen en denkpatronen, waar we gewend aan zijn geraakt door de jaren heen. Maar waarvan we inzien en vooral hebben ervaren dat het niet van ons is. Verwoesting is een kans voor de creatie van iets nieuws en in dit geval ook nodig, naar mijn idee. De decembermaand benadrukt dat nog eens, met de overgang van oud naar nieuw.

1. Carel Reuser:
    29 december 2022
    Ikben er toen niet geweest. Een docent op de TU was er in de buurt als krijgsgevangene in 1945. Hij moest diepe kuilen en dergelijke graven en was bezig onder in zo’n kuil. Plots een enorme lichtflits en even later een orkaan. Omdat hij onder in de kuil zat, overleefde hij de bom. Toen hij uit de kuil klom en om zich heen keek, was iedereen bovengronds dood, de medegevangen die ook onder in kuilen werkten, gingen dus weg. Alle Japanners en hun helpers weg, dood, zwaargewond, niet meer in staat tot iets. De oorlog was in een klap voor hem afgelopen. Hij bevond zich een tiental km’s van de inslag.
  2. Jordi:
    1 januari 2023
    Wow, dat is ongelooflijk!