Cultuur shock

9 januari 2023 - Mexico City, Mexico

Vrijdag middag 30 december maakten we de oversteek van Japan naar America, naar Mexico City om precies te zijn. Tijd om Azië achter te laten. Tijd voor een nieuw hoofdstuk.

Op vrijdag middag 30 december landden we in Mexico City. Ja, we gingen 15 uur terug in de tijd. Waar de middag in Japan ophield, ging die in Mexico weer verder. Dat was zo bizar! Alsof we door een tunnel waren gegaan die 15 uren en in een compleet andere wereld uitkwamen.

Zo voelde het. Aankomen in Mexico was een cultuur shock. Misschien is alles dat wel na een reis door Japan. We waren inmiddels gewend geraakt aan het geïsoleerde bestaan en de stilte (niets kunnen verstaan, lezen, etc) en nu konden we ineens weer meedoen met de samenleving en was er veel meer (hard) geluid, veel impulsen uit de omgeving die je meekrijgt. En hoewel het voor mij niet de eerste keer was in Mexico (city), was het alsnog enorm wennen. Wel bijzonder, om op oudjaarsavond midden in het centrum van Mexico City te lopen, naar de Zócalo, het grote plein midden in de stad, terwijl we de dag daarvoor nog in Tokyo genoten van een bak ramen. Het blijft bijzonder dat we dit doen.

1. Caroline:
    10 januari 2023
    Ik kan me geen groter verschil voorstellen! Ik ken de Zocalo en alle die drukte! Gaaf hoor dat jullie dit doen.