Grenzenloos

16 januari 2023 - Playa del Carmen, Mexico

In een reactie op de blog laatst las ik een interessante vraag, namelijk in hoeverre wij ervaren dat we dichter tot onszelf kunnen komen tussen de verschillende culturen. Mijn antwoord daarop is gelijk: ik kom juist dichter tot mezelf.

Reizen betekent voor mij, voor ons, een grenzenloos bestaan. Leven tussen een andere culturen geeft mij een gevoel van ruimte. Er is geen begrenzing. We zijn (lands-)grenzen overgegaan. Uit het bekende gebied. Het is alsof het in een vreemde omgeving zijn, er toe inspireert om dichter tot mijzelf te komen. Mijn intuïtie wordt weer aangesproken. Ik word creatiever en sta meer open. Ik ontdek mezelf een stukje meer. Ik kom beter in contact met de natuur, mijn natuur. Natuurlijk komen daar uitdagingen en momenten bij die niet comfortabel zijn. Emoties komen naar boven. En dat is soms eng, onzeker, frustrerend. Maar ik weet diep van binnen dat het altijd ergens voor dient, zo'n gevoel. En ik durf erop te vertrouwen dat het me uiteindelijk helpt om verder te komen. Reizen ervaar ik als de beste levensles.

Een mooie inspiratie voor reizen, de wijde wereld in gaan en zien wat er gebeurt, haalde ik uit de ‘walkabout’ van de Aboriginal volkeren uit Australië. Vandaar ook de titel van deze blog. De walkabout is een belangrijk overgangs-ritueel bij deze volkeren. Jonge mannen worden de bush in gestuurd om na een bepaalde periode pas weer terug te mogen keren. Meestal een half jaar, soms langer. Ze moeten zien te overleven op eigen kracht, zonder hulpmiddelen. Hun hulpmiddel is de natuur. In deze periode transformeert de jonge, afhankelijke jongen naar een sterke, onafhankelijke man die sterk in contact staat met zichzelf en de natuur. Zo inspirerend. Ik heb daar veel bewondering voor. Een heel interessant boek waar ik veel wijsheid uit heb gehaald is van Joseph Campbell, ‘The Hero with thousand faces”. Aanrader. Zie voor meer info de website van Joseph Campbell, of kopieer en plak: https://jcf.org/titles/the-hero-with-a-thousand-faces/

Het zal mij niet lukken, om zonder iets de jungle in te gaan. Maar ik zie onze reis als een soortgelijke ervaring in een modern jasje. De wereld in gaan, zien wat er gebeurt. Ontdekken, leren, ervaren, geïnspireerd worden door andere culturen. Wijsheid opdoen voor ons eigen leven.