Stop met ‘worden’, begin met ‘zijn’

5 mei 2023 - Lake Arenal, Costa Rica

7 maanden geleden tekenden we voor de overdracht van ons huis en en stapten we de dag erna op het vliegtuig naar Sydney. Een nieuw avontuur begon. Nu ruim 25,000 km verder, 3 continenten, meer dan 1,000,000 stappen (pp) gelopen. We voelen ons levender dan ooit en zijn zo dankbaar dat we dit ons zelf hebben gegund. Gekozen voor ons zelf.

Als ik denk aan wat ik de hele dag doe, heeft het vaak te maken met dat ik mezelf vertel dat ik iets ‘moet’. Ik moet iets productiefs doen, anders is de tijd verspild. Ik ben zo gewend geraakt aan een productief bestaan, en zie/zag het ook in mijn omgeving, altijd druk druk druk. Altijd onderweg naar iets, om iets te bereiken, voor mijn gevoel, want het huidige moment was niet goed genoeg.

Hier in Tronadora, een klein dorp aan het Arenal meer, krijgen we oefening in het ‘vertragen’ en ‘niets doen’. Het leven gaat hier zoveel langzamer voor wat wij gewend zijn, volgt een natuurlijk tempo. Tijdens de studie Ayurveda leerde ik dat het lichaam het beste geneest in rust. ‘Niets doen’ is eigenlijk ‘alles doen’, naar mijn idee. Dan krijgt het lichaam (fysiek, emotioneel, mentaal) eindelijk de mogelijkheid om te verteren, verwerken, en te integreren. Super productief dus.

Wat we de hele dag doen? Puur leven. Gewoon dat. En ik blijk het het moeilijkste te vinden dat er is. ‘Kan dit wel? Mis ik niet iets? Moet ik niet dat? Moet ik dit?’ Gaat er dan continu door me heen. Oefening baart kunst, laat ik dat maar veel gaan oefenen. Stoppen met ‘worden’, beginnen met ‘zijn’.

1. Caroline:
    5 mei 2023
    Wat hebben jullie veel gelopen! En wat is het moeilijk he, gewoon genieten van Zijn. Dat je dat nu echt beleefd lijkt me fantastisch. Ik neem je overwegingen met me mee.
  2. Carel Reuser:
    6 mei 2023
    Sophia, Jordi, ik voel met jullie mee. Heb ook vaak dat gevoel dat of ik iets moet of anderen moeten iets van mij. Daar ben je zelf wel bij maar toch. Dat gaat natuurlijk wel veranderen als onze verhuizing naar Grecia een feit is. Komende maanden krijgt dat zijn beslag, wordt spannend. Veel succes in Tronadora. Heerlijk rustig plat dorp aan een prachtig meer. Groet uit Mexico DF, zit hier even te wachten op de vlieger naar Mazatlan