Samen - en alleen - sterk

13 mei 2023 - Lake Arenal, Costa Rica

De afgelopen weken ervaren we een mooie ontwikkeling. Door enkel te focussen op de noodzakelijke dingen, zoals slapen, eten, bewegen, voldoende rust en vooral genieten van de natuur, merken we dat er een natuurlijk ritme begint te komen, met de focus op gezondheid. En dat voelt heel erg goed. De fundamenten voor een nieuwe basis in ons zelf worden gelegd.

Ook nadert de einddatum van ons verblijf hier in Tronadora. De afgelopen week begonnen we te denken over onze volgende bestemming. We merkten dat er niets concreets in ons opkwam, omdat we hier alles hebben wat we nodig hebben - op onze poes Ollie na. Een fijn en veilig plekje, midden in de natuur met een waanzinnig mooi uitzicht, wandelroutes, en toegang tot de lokale winkels om boodschappen te doen.

Wat ging dat overtreffen?

Het doel van ons avontuur is dat we willen ervaren hoe het is om een tijdje in een ander land dan Nederland te wonen. En dat lukt hier heel goed. We merken dat dingen steeds meer vanzelf gaan, moeiteloos. Voelen dat we steeds meer kunnen en durven te vertrouwen op onze intuïtie. Onze focus verbetert. Onze gezondheid verbetert. We voelen ons beter dan sinds een heel lange tijd. Sterker, levender. Durven steeds meer in onze kracht te gaan staan.

Toch voelde ik, dat ik nog een avontuur moest ondergaan. In mijn eentje. Echt in MIJN kracht gaan staan en meer gaan vertrouwen op mijn eigen kracht. Mijn zelfvertrouwen laten groeien. Die Costaricaanse wortels gaan schieten. Jordi en ik zijn een heel sterk team. Onafscheidelijk, vanaf het eerste moment. Kunnen altijd op elkaar terugvallen. Maar ik voelde dat het goed was, om nu een tijdje zonder elkaar te zijn. Juist nu, omdat we de afgelopen periode hier goed hebben kunnen aansterken en ik voel dat we nog sterker kunnen worden door even zonder elkaar te zijn. Nog meer te gaan vertrouwen in ons zelf. In onze eigen kracht.

Maandag 15 mei vertrek ik naar Liberia, waar ik 1 nachtje blijf slapen, om vervolgens dinsdag ochtend de bus naar Montezuma te pakken, een klein dorpje in de Blue Zone van Costa Rica. Daar zal ik een tijdje gaan blijven. Jordi blijft in Tronadora, passen op het huis waar wij nu verblijven, want de eigenaren gaan drie weken naar de VS. Het gaat een hele interessante tijd worden…