Het mooie van reizen

18 november 2022 - Kuala Lumpur, Maleisië

Het mooie van reizen is dat het zoveel levenslessen biedt. Het is verwonderend, verrassend, onvoorspelbaar. De onvoorspelbaarheden en verrassingen onderweg, die vragen om improvisatie en creativiteit. Loslaten van verwachtingen. Een mooie les in overgave aan wat er komen gaat en vertrouwen op je intuïtie, dat het altijd goed komt.

Ik kan me het gevoel nog goed herinneren toen ik (Sophia) 12 jaar geleden voor het eerst alleen midden in het centrum van Bangkok aankwam. Een enorme vrije val, geen idee wat me te wachten stond. Ik vond het mega spannend, maar voelde me tegelijk ‘on top of the world’, alsof ik alles kon doen wat ik wilde, zo vrij. Niemand die op me zat te wachten, niemand die ik kende daar. Geweldig. Echt een privilege. Dat gevoel, dat zou ik iedereen aanraden, als je de kans kan pakken, om te ervaren. Ik denk er nog zo vaak aan terug, aan dat moment in Bangkok.

Zo ook onze reis naar Maleisië. Onderweg van Melbourne naar Kuala Lumpur waren er wat hiccups. De bus kwam 100 m voor de buslanding in een botsing met een personen auto. Niemand gewond, wel een schrik. Daarna mochten we niet inchecken omdat we geen bewijs hadden dat we Maleisië binnen 90 dagen weer zouden verlaten (Tip voor reizen naar Maleisië: zorg dat je kan aantonen dat je binnen de 90 dagen van je toeristenvisum het land weer verlaat). Jordi snel online gegoogeld en een busticket gekocht voor een paar eurootjes van Johor Bahru naar Singapore. Dat voldeed. En tenslotte werd in het vliegtuig vlak voor vertrek omgeroepen dat de EHBO kits nog geen ‘go’ hadden gekregen en dat het nog een uur wachten was op de formulieren daarvoor. Werd spannend of we onze transfervlucht in Singapore naar Kuala Lumpur gingen halen, want daar hadden we maar 1.5 uur overstaptijd. Dat werd 30 minuten. Is op de heenweg van Amsterdam naar Sydney ook gelukt, toen moesten we op Singapore ook rennen van de ene pier naar de andere vanwege vertraging (en gehaald!), maar toch.

Na een hele lange reisdag kwamen we aan in Kuala Lumpur. Het klimaat is gelijk overwhelming: hot & sticky. Alle zintuigen worden hier geprikkeld: geuren van eten en riool putjes naast elkaar, de mooie tropische natuur afgewisseld met de moderne gebouwen en oude huisjes en hutjes, de hitte waarbij je al gaat zweten als je eraan denkt, maar waarvan je een hele zachte huid krijgt, overal geluiden van mensen, brommers, auto’s, moskee en muziek en heerlijk eten op elke hoek van de straat!

De volgende ochtend gelijk de slippertjes aan en op pad. Wordt vervolgd.

1. Irma:
    18 november 2022
    Nou nou Jordi, wat een bijzondere vliegreizen hebben jullie gehad! Veel spanning maar goed afgelopen. Gelukskinderen 🍀😍
  2. Carel Reuser:
    18 november 2022
    Het virus heeft jullie wel te pakken. Ik denk dat jullie voorlopig wel in die contreien blijven. Zalig weg van alles, ik herken het helemaal.