“Ik hoef niet meer te reizen”

17 maart 2023 - Tulum, Mexico

Deze zin zei ik laatst hardop, huilend, tegen Jordi. We waren bezig met het boeken van een nieuw verblijf en konden er niet uitkomen welk hotel we wilden nemen. We hadden eigenlijk geen zin in (weer) een stadse / drukke omgeving. En toen we bijna op de knop drukten om te boeken, kwam er een grote twijfel, of weerstand. Jordi zei heel terecht ook: ‘gaan we dit nu weer doen?!’. Het stond echt tegen. Weer van plek veranderen, weer onderweg, weer zoeken, weer wennen, weer allemaal nieuwe dingen zien. Blijkbaar hoeft dat even niet (meer). We voelen ons op dit moment verzadigd van nieuwe indrukken.

Nu ik terugdenk aan dat gesprek komt er weer veel emotie omhoog. Want reizen, dat is (of was?) echt mijn ding. Daar leefde ik voor. Maar door de jaren heen, en vooral de laatste maanden op dit avontuur, zijn er zoveel dingen gebeurd, en veranderd. In mijzelf, en in Jordi. En dat heeft impact op de manier hoe ik wil leven, hoe Jordi wilt leven en hoe wij samen willen leven.

Het verlangen om te reizen had er ook mee te maken dat ik altijd ergens naar op zoek was, dat ik niet ervaarde op de plek waar ik was op dat moment. Dus wilde ik op reis gaan om op zoek te gaan. Ik zocht iets buiten mijzelf. En op elke plek waar we komen, mis ik dan toch nog iets. Ik denk dat ik een ‘thuis’ mis. Inmiddels heb ik geleerd dat dat niet een gebouw is, of iets anders buiten mij, maar dat ik dat zelf ben. Ik hoef alleen nog maar naar binnen te kijken. Omgevingsfactoren helpen daar zeker bij, maar zijn niet bepalend (de koophuizen markt laat ons graag anders doen geloven).

Hier in Tulum zijn we op twee verschillende plekken verbleven. Een buiten het centrum en in het centrum. Voor mij is duidelijk dat ik niet meer in het centrum van activiteit hoeft te wonen, want de hoeveelheid impulsen kan en wil ik niet meer handelen. Nu we weer terug zijn op onze ‘oude’ plek in Tulum, buiten het centrum in de jungle met enkel het geluid van de vogels (en wat bouwgeluid maar niet meer zo erg als eerst) voel ik de rust weer langzaam terugkeren.

We hebben ons zelf het grootste cadeau ooit mogen geven: dit avontuur. We begonnen met het idee om te ervaren hoe het is om in het buitenland te leven en wilden ook een stuk reizen. Het ‘reizen’ deel, daar komt nu een eind aan. We hoeven niet meer zoveel onderweg te zijn en nieuwe plekken te zien, maar zijn klaar om de reis naar binnen te maken.

Eind van deze maand vertrekken we naar Costa Rica. Voorlopig onze laatste bestemming.

1. Godfried Reuser:
    19 maart 2023
    Hallo Sophia en Jordi
    Weer een bijzonder verhaal. Over wat jullie zoeken, beleven en voelen. Ik heb zelf ook wel aardig wat gereisd en op veel verschillende plekken gewoond en gewerkt en in het buitenland heb ik misschien wel mijn mooiste en interessantste werkervaringen gehad. Maar een "thuis" is weer wat anders. Inderdaad vooral iets van binnen, maar ook wel van je deels zelf georganiseerd omgeving, zoals vrienden , familie en buren. En een klein beetje de fysieke omgeving.
    Geniet verder van Costa Rica, dat natuurlijk deels wel weer een thuis is.
    Groeten Godfried
  2. Carel Reuser:
    20 maart 2023
    Jordi & Sophia
    “Zoekt en gij zult vinden”, is een oude uitdrukking en die klopt niet altijd. Andrea en ik zijn ook altijd veel op pad geweest, eerst samen en later met Dirk en jou. Overal hebben we ons thuis gevoeld. Dat komt van binnen, niet van buiten. Dat maak je samen.
    Wij zijn nu van plan naar Costa Rica te verhuizen, in september ergens, denken we. Ons thuis nemen we gewoon mee.
    Veel succes met jullie zoektocht. Groet