Equinox

25 maart 2023 - Tulum, Mexico

Het is onze laatste week in Mexico en die hebben we heel bijzonder kunnen afsluiten in Chichén Itzá tijdens de Equinox. Op de dag van de Equinox zijn dag en nacht nagenoeg even lang. Het is de omslag van donker naar licht, want na de Equinox zal het elke dag steeds iets langer licht dan donker zijn, tot aan de Zonnewende op 21 juni. Het is ook het begin van de Lente, een seizoen dat staat voor ‘nieuw leven’., dat zich de komende periode zal ontvouwen. Kortom, dit is een hele bijzondere week waarin veel gebeurt!

Afgelopen maandag 20 maart hebben we samen met duizenden mensen kunnen zien hoe rond 16:30 de ‘gevederde slang’ of ‘feathered serpent’ zoals dat mooi(er) in het Engels heet, zich toonde langs de trap van zijn pyramide, de pyramide van Kukulcán, de grootste structuur in Chichén Itzá. Dat was zo’n speciaal moment! Een hele krachtige, oude energie die zich daar ontvouwde, waar we getuige van mochten zijn. Vanaf een uur of twee hebben we daar heerlijk voor de pyramide in het gras gezeten en gepicknickt, met uitzicht op de pyramide en gewacht tot het zover was.

Heel bijzonder is, dat wij aan het begin van ons verblijf in Mexico, één van de eerste dagen van 2023, voor de pyramide van Quetzalcoatl stonden in Teotihuacán, vlakbij Mexico City. Nu staan we onze laatste dagen in Mexico weer voor zijn pyramide, echter op een andere locatie, in Chichén Itzá. Quetzalcoatl en Kukulcán zijn dezelfde god. Voor de Azteken heette hij Quetzalcoatl, voor de Maya’s Kukulcán. Beide namen kunnen vertaald worden als ‘gevederde slang’ en hij wordt als zodanig afgebeeld.

Na een overnachting in Pisté, een klein dorpje naast Chichén Itzá, hebben we de volgende ochtend de cenote “Ik Kil” bezocht, dat vertaald kan worden als ‘plaats van de wind’. Deze cenote is heel groot. Het wateroppervlak begint 18 m onder de ‘begane’ grond en de cenote zelf is ongeveer 50 m diep. Het water in de cenote is heerlijk fris! Ik heb er eigenlijk geen woorden voor hoe bijzonder het is om bij en in zo'n cenote te zijn. Het is zo uniek, het doet echt wat met mij. Hier gebeurt iets heel bijzonders. De '(water-)aders van de aarde'.

Onze laatste dag en avond in Tulum vandaag. We zijn enorm dankbaar voor deze mooie tijd in Mexico en hopelijk komen we een keer terug. Gracias Mexico! Hasta Luego. Zondag vliegen we naar mijn moederland Costa Rica!

1. Caroline:
    26 maart 2023
    Hoi! Ik ken beide plekken. Van lang geleden. Wat een mooie beschrijving. Top! En dan nu naar een land waar jouw roots liggen. Ben benieuwd! XX
  2. Carel Reuser:
    27 maart 2023
    Is al weer jaren geleden dat wij daar waren. Zijn bijzondere plaatsen met een buitengewone uitstraling. Veel plezier en succes op jullie verdere zoektocht.